Την τελευταία δεκαετία, η ψηφιακή εκτύπωση έχει αλλάξει εντελώς την εικόνα της εκτύπωσης παγκοσμίως. Αυτή η ψηφιακή επανάσταση έδωσε στους γραφίστες και στους εκτυπωτές μια δημιουργική ελευθερία και ένα επίπεδο μεταβλητότητας που δεν θα μπορούσαν να το διανοηθούν δέκα χρόνια πριν.

Για να έχετε όμως τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα από αυτή την δημιουργική επανάσταση θα πρέπει, ή πιο σωστά απαιτείται, η κατανόηση και η θέσπιση προτεραιοτήτων, στόχων και πρακτικών. Επειδή είμαστε ενεργό μέρος και βασικοί φορείς αυτής της βιομηχανίας συμμετέχουμε σε αυτή την επανάσταση με την δυνατότητα να καθορίσουμε τα concept και τις τεχνικές της ψηφιακής εκτύπωσης. Ως εκτυπωτές ή εκτυπωτικές εταιρείες η άποψη και οι προοπτικές μας εκτιμούνται ιδιαίτερα. Έχοντας την ευκαιρία και την δυνατότητα να μιλήσω με συναδέλφους, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, σημείωσα 10 + 2 (=12, αλλά έχει πιο γούστο έτσι γιατί θυμίζει δεκάλογο…!) σημεία προσοχής ή βήματα στην διαδικασία της ψηφιακής εκτύπωσης. Το τελικό συμπέρασμα είναι ότι γραφίστες, σχεδιαστές, εκτυπωτές και πωλητές θα πρέπει να μάθουμε να αλληλεπιδρούμε, να συνεργαζόμαστε και φυσικά να αναπτύσσουμε από κοινού δεξιότητες και γνώσεις. Τα παρακάτω σημεία δεν είναι πανάκεια για την επίλυση των όποιων προβλημάτων, ούτε η μαγική συνταγή της επιτυχίας. Είναι κάποιες διαδικασίες, βασισμένες σε έναν ευρύτερο προβληματισμό και σε αγορές που ήδη έχουν επιτύχει την καλύτερη δυνατή χρήση των διαφορετικών δυνατοτήτων των εμπλεκομένων στην εκτυπωτική διαδικασία, με απότερο στόχο την επιτυχία, όπως και αν εννοείται αυτή.

Βήμα 1ο – Επικοινωνία. Ο πελάτης θέλει την επιτυχία, ο σχεδιαστής έχει ένα όραμα για το πως θέλει να δείχνει το τελικό προϊόν και ο εκτυπωτής είναι ο μόνος που γνωρίζει πως ακριβώς θα είναι το αποτέλεσμα, επειδή γνωρίζει τις δυνατότητες του εκτυπωτικού του μηχανήματος. Πόσο αποτελεσματικά μπορεί να συνδυαστεί όλο το παραπάνω σενάριο είναι το πρώτο και σημαντικότερο βήμα. Η εκμάθηση, μέσα από την επικοινωνία, θα φέρει την επιτυχία μέσα από σωστά σχεδιασμένα και προετοιμασμένα αρχεία, με βάση τις δυνατότητες του χειριστή αλλά και του εκτυπωτή, ως συσκευή.

Βήμα 2ο – Πρόβλεψη. Έχουμε διδαχθεί ότι θα πρέπει να πηγαίνουμε από την αρχή στο τέλος, από το Α στο Ω. Η καθημερινότητα μας όμως μας λέει ακριβώς το αντίθετο. Αν είχαμε επικοινωνήσει από την αρχή με τον σχεδιαστή για την ιδέα του θα είχαμε γλυτώσει χρόνο, κόπο και πιθανά και χρήμα. Ξεκινήστε ανάποδα, από το πως θα δείχνει το προϊόν και προχωρήστε στο πως μπορεί να γίνει εφικτό. Δημιουργήστε μια λίστα με ερωτήσεις, βασισμένοι στην εμπειρία και στην καθημερινότητα σας, ώστε να είστε προετοιμασμένοι. Συνεργαστείτε με τους σχεδιαστές και τους γραφίστες για την λήψη της απόφασης για το τελικό προϊόν.

Βήμα 3ο – Εξατομίκευση. Η δυνατότητα της προσωποποιημένης και εξατομικευμένης εκτύπωσης είναι ίσως η μεγαλύτερη επανάσταση στην ψηφιακή εκτύπωση. Έρευνες απέδειξαν ότι με την προσθήκη χρώματος και ονόματος παραλήπτη σε μαζικές αλληλογραφίες έφερε ανταπόκριση της τάξεως του 135% από την απλή και απρόσωπη διαφημιστική αλληλογραφία. Το ποσοστό αύξησης ανέβηκε στο 500% όταν η μαζική αλληλογραφία έπαψε να είναι ασπρόμαυρη και έγινε έγχρωμη.

Βήμα 4ο – Υλικά εκτύπωσης. Επειδή συνήθως η ψηφιακή εκτύπωση καλύπτει τις short run εργασίες, η απαίτηση για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα οδήγησε στην ανάγκη για καλύτερης ποιότητας υλικών εκτύπωσης. Σήμερα, οι δυνατότητες σε απλά ή ειδικά χαρτιά εκτύπωσης είναι σχεδόν απεριόριστες. Σε μία πρόσφατη έρευνα του Printing Industry Center, σημειώθηκε ότι το 46% των εκτυπωτικών εταιρειών συνεργάζονται με το πελατολόγιο τους για την επιλογή της γκάμας των υλικών εκτύπωσης που θα χρησιμοποιούν. Συνδυάζοντας τα σωστά υλικά, και σωστά θεωρούνται τα υλικά που δίνουν άψογο αποτέλεσμα από τον εκτυπωτή σας, και την γνώση σας και εσείς και ο σχεδιαστής, μα πάνω απ’ όλα ο πελάτης θα είναι χαρούμενοι με το άρτιο αποτέλεσμα.

Βήμα 5ο – Σχήμα εκτύπωσης. Εσείς θεωρείται δεδομένο ότι ο σχεδιαστής γνωρίζει το σχήμα εκτύπωσης του εκτυπωτή σας. Λάθος! Δημιουργείστε μια μικρή λίστα με τα μεγέθη που μπορείτε να διαχειριστείτε και επιστρέψτε στο δεύτερο βήμα, τοποθετώντας αυτή τη λίστα στην διαδικασία της πρόβλεψης, ενημερώνοντάς τον σχετικά.

Βήμα 6ο – Προβλήματα εκτύπωσης. Σε κάποια εκτυπωτικά, ιδιαίτερα σε laser toner based, πιθανά να αντιμετωπίσετε κάποια προβλήματα με το πως «γράφει» το χρώμα, με τα solid χρώματος backgrounds, κ.α. Εφαρμόζοντας κάποια tips & tricks θα βοηθήσει στην αποφυγή του προβλήματος και στην ενίσχυση της ‘οπτικής ελκυστικότητας’ της εκτύπωσης. Συζητήστε με τον σχεδιαστή, ενημερώστε τον για τα πιθανά προβλήματα και βρείτε μαζί τον κατάλληλο, σχεδιαστικό ή μη, τρόπο ώστε να μην δημιουργηθεί πρόβλημα. Βελτιώστε από κοινού την αναπαραγωγή χρώματος και την συνολική ποιότητα των εκτυπώσεών σας.

Βήμα 7ο – Χρωματική κλίμακα. Οι περισσότεροι εκτυπωτές χρησιμοποιούν ξηρογραφικό toner για την διαδικασία της εκτύπωσης. Αυτό, εξ ορισμού, μειώνει την αποδιδόμενη χρωματική κλίμακα και περιορίζει το χρώμα. Επίσης, θα πρέπει να ενημερώσετε τους συνεργλατες σας ότι στην περίπτωση που θέλουν να τυπώσουν Pantone χρώμα, θα γίνει με εξομοίωση από τα CMYK χρώματα του εκτυπωτή. Η μόνη ψηφιακή μηχανή που μπορεί να τυπώσει άμεσα χρώμα Pantone είναι η Indigo.

Βήμα 8ο – PROOF. Σε αντίθεση με τα φυσικά proofs που χρησιμοποιεί η αναλογική εκτύπωση, στην ψηφιακή το δοκίμιο είναι ηλεκτρονικό και το βλέπεις στην οθόνη του υπολογιστή, για αυτό και αποκαλείται soft proof. Σε κάποιους εκτυπωτές αυτό το δοκίμιο παρέχετε ως υψηλής ευκρίνειας αρχείο pdf παρέχοντας ευελιξία και μείωση κόστους.

Βήμα 9ο – Ζητήματα ανάλυσης. Ο εξοπλισμός των γραφικών τεχνών, τα τελευταία χρόνια έχει εξελιχθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα να παρουσιάζεται ασυμβατότητα ανάμεσα σε παλιά και νέα αρχεία. Ρυθμίστε σωστά οθόνες και σαρωτές ώστε να δίνουν το καλύτερο δυνατό στον εκτυπωτή σας και παράλληλα ενημερώστε τον συνεργάτη σας ώστε ο σχεδιασμός του να γίνεται πάνω στις δικές σας guidelines, να είστε σαφής στις οδηγίες απεικόνισης και ανοιχτός σε όποια συζήτηση ή σύσταση. Να θυμάστε ότι ο τελικός σκοπός είναι η ικανοποίηση των αναγκών του τελικού χρήστη (πελάτης) ο οποίος και θα βάλει το χέρι στην τσέπη!

Βήμα 10ο – Ολοκλήρωση εργασίας. Ένα από τα θετικά της ψηφιακής εκτύπωσης είναι η δυνατότητα του υπολογογισμού του χρόνου. Ξέρετε, έστω σε γενικές γραμμές, το πόσο χρόνο χρειάζεται ένα project να γίνει έργο. Ξέρετε τον χρόνο εκτύπωσης, κοπής, folding και όποιας άλλης διεργασίας ολοκλήωσης πρέπει να γίνει. Έτσι, γνωρίζετε και τον χρόνο που μπορείτε να παραδώσετε την εργασία. Όμως μην παραλείψετε να βάλετε στο δεύτερο βήμα και τις ανάλογες ερωτήσεις που θα αφορούν το finishing. Συνεννοηθείτε με τον σχεδιαστή για τα σημεία κοπής και για ότιδήποτε άλλο ώστε να μην βρεθείτε ούτε εσείς αλλά ούτε κι εκείνος προ εκπλήξεων.

+1 – Σεβασμός στο περιβάλλον. Μια παγκόσμια τάση και ανάγκη είναι να ευαισθητοποιηθούμε όλοι μας για τα περιβαλοντικά προβλήματα. Πρέπει να μάθουμε να σκεφτόμαστε και να φερόμαστε ‘πράσινα’. Θυμηθείτε ότι η δημιουργία ενός βιώσιμου μέλλοντος γίνεται με μικρά καθημερινά βήματα. Υπάρχουν πάρα πολλά που μπορείτε να κάνετε, από την χρήση ΄καθαρών’ ή ανακυκλωμένων υλικών έως τις πιο απλές καθημερινές περιβαλλοντικές οδηγίες. Ακολουθώντας απλές ρουτίνες στον χωρο σας, έμμεσα ή άμεσα, επηρρεάζεται τους συνεργάτες σας να κάνουν το ίδιο, κι εκείνοι με την σειρά τους θα επηρρεάσουν τους πελάτες τους.

+2 – Συνδυασμός αξιών. Οι σχεδιαστές και οι εκτυπωτές θα πρέπει να συνδυάζονται και να συνεργάζονται σε κάθε επίπεδο της εργασίας. Η επιτυχία ή μη ενός project έχει να κάνει με την εμπειρία του καθενός και την δυνατότητα του συνδυασμού τους.

Πέρα και πάνω από τα θέματα κόστους και υπηρεσιών, οι περισσότεροι σχεδιαστές δείχνουν εμπράκτως την εκτίμηση τους στους εκτυπωτές. Οι εκτυπωτές από την μεριά τους σέβονται τους χρόνους παράδοσης και τις διαδικασίες παραγωγής. Είναι μια αμφίδρομη σχέση, που θα πρέπει να βασίζεται στην εμπιστοσύνη και στον αλληλοσεβασμό, ώστε να δημιουργηθούν μακροχρόνιες υγιείς εμπορικές σχέσεις. Η ψηφιακή εκτύπωση έχει δημιουργήσει έναν νέο κόσμο ικανοτήτων και δυνατοτήτων . Επαναλαμβάνω πως τα παραπάνω βήματα δεν είναι η λύση σε όποιο πρόβλημα, αλλά ένας πλαίσιο διαλόγου στο πως οι εκτυπωτές θα μπορούσαν να συνεργαστούν με τους σχεδιαστές ώστε να μεγιστοποιήσουν την κοινή, ψηφιακή, τους επιτυχία._